DEVAK - Faaliyet Raporu 2024
HASAN EGE KARANFİL Koç Üniversitesi Hukuk, Psikoloji - ÇAP Sosyal Nörobilim Perspektifinden İnsan ve Yapay Zekâ Arasındaki Sosyal Bilişsel Süreçler Psikoloji bölümünde aldığım Sosyal Nörobilim dersi, insan beyninin sosyal davranışlar ve bilişsel süreçlerle nasıl ilişkilendirildiğini inceleyen konulara odaklanıyordu. Derste, sosyal biliş, empati, zihin teorisi (theory of mind) gibi sosyal nörobilimin ana konularını öğrenme fırsatı buldum. Bu dersin bir parçası olarak, insanlarla yapay zekâ (AI) arasındaki sosyal bilişsel süreçleri karşılaştıran bir deney gerçekleştirdim ve bunun üzerine bir makale yazdım. Yaptığım araştırmanın sonuçlarına göre insanlar etik ikilemlerle yüzleştiğinde öznelerin duygusal durumlarını ve niyetlerini anlama konusunda kendiliğinden derin bir katılım sergilerken yapay zekâ ise daha analitik, soyut ve eleştirel bir yaklaşım benimsiyor. Yapay zekâ, etik sorunları teorik çerçeveler üzerinden değerlendirirken, insanlar kişisel değerler, ilişkiler ve duygusal bağlar ve hatta değerlendirilen olaydaki öznelerle kişisel ilişki seviyesi doğrultusunda kararlarını şekillendiriyor. Bu çalışma, insan ve yapay zekâ etkileşimlerindeki temel bilişsel farkları ortaya koyarak, sosyal bilişsel süreçlerin nasıl farklılaştığını anlamama katkıda bulundu. ALEYNA UÇAK Orta Doğu Teknik Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Uluslararası İlişkiler – Yan Dal Disiplinlerarası Yaklaşım ve Küresel Perspektif Kazanma Yolculuğum 2024 yılına girerken kendime koyduğum hedefler arasında disiplinlerarası çalışabilme yetkinliğine sahip olmak vardı. Bu amaçla lisans programım olan Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimini desteklemek amaçlı Uluslararası İlişkiler, Avrupa Çalışmaları yan dal programına başladım. Eğitim hayatımda bu kararı vermek ufkumu gerçekten çok genişletti. Kişisel donanımımı bu alanda da tamamlayabilmek amacıyla üniversite hayatımın yanı sıra ek eğitimler aldım. Dünya çapında çalışmaları olan sivil toplum kuruluşu, Amnesty International gibi büyük akademilerden insan hakları savunuculuğu üzerine eğitim ve sertifika aldım. Aynı şekilde Türkiye-AB arasında önemli bir kurum olan Jean Monnet’nin Türkiye’nin entegrasyonu geliştirmek adına kurmuş olduğu Mükemmeliyet Merkezi’nin (Center of Excellence) eğitim programına katıldım. Çeşitlilik (Diversity) teması altında hem eğitimler hem de bireysel çalışmalar yaptığım bu programda sertifikaya layık görüldüm. DEVAK FAALİYET RAPORU 79
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjIxMTc=